andrasidan.blogg.se

22 år, Stockholmsdonna, konditor och bagare, älskar att skratta.

Två dagars sammanfattning och Alfons Åberg

Publicerad 2013-11-14 16:21:01 i Att gå i skolan,

Både måndagen och tisdagen ägnades i skolan åt ett ända ämne. Choklad. Detta kanske låter som det bästa som skulle kunna hända en elev men tro mig när jag säger att det kan bli en mardröm ganska snabbt. Vi skulle temperera en hel drös med massa choklad, vilket innebär att man höjer och sänker chokladen till olika temperaturer för att den ska stelna korrekt och nej detta kan inte göras i mikron. Det krävs rätt teknik och tålamod och ja hehe, tålamod är ju inte alltid min bästa sida om någon nu inte visste det..
Första dagen i måndags ägnades åt tryfflar, underbart att äta, kan vara ett helvete att göra. Det gick helt okej kan man väll säga och stanna där.
Tisdagen gjorde vi dock något som gick bättre och lite mer roande. Vi gjorde nämligen en "chocolate centerpiece" , alltså en figur av endast choklad (och lite färg). Vi även välja vad vi ville och jag valde då ingen mindre än Alfons Åberg. Hur många av oss har inte kollat igenom dessa böcker på senaste år och faktiskt kunnat erkänna att man var mycket som Alfons med saker som "jag ska bara.." ? Jag vet i alla fall att jag sagt det ett antal gånger både som liten och som stor, vilket mina kära föräldrar nog kan bekräfta. Hur som helst blev denna lektion väldigt lyckad och även fast vi var tvungna att temperera choklad denna gång också så gick det mycket bättre denna gång. Mina fina vänner gjorde allt ifrån Hello kitty, fjärilar, sailor girls och en och annan family guy figur. Min klass är utan att skryta, grym!
Efter blev det en sedvanlig drink där jag, Ana och Nick var "the last ones standing". Vi pratade skola, frustration och jag lärde ut lite svenska.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela