andrasidan.blogg.se

22 år, Stockholmsdonna, konditor och bagare, älskar att skratta.

Söppe.

Publicerad 2013-10-18 09:33:00 i Sånt man äter,

I måndags gjorde jag ett storkok av soppa, närmare bestämt blomkålssoppa. Jag. Älskar. Blomkålssoppa. Jag gjorde ju ett storkok för flera dagar så man får känna sig fram hur mycket ingredienser man behöver, men kom ihåg att ha mer blomkål än potatis!
 
Det man behöver är:
Blomkål
Potatis
Gul lök
Grönsaksbuljong
Grädde
Varmt vatten
Salt och peppar
 
1. Hacka upp blomkål, lök och potatis. Jag var till och med så slö att jag inte orkade skala potatisen och det funkade faktiskt väldigt bra.
 
2. Fräs löken i smör eller olja i en kastrull.
 
3. I med resten av grönsakerna och låt fräsa en stund.
 
4. Häll över uppkokat vatten så att bara topparna på grönsakerna inte är täckta.
 
5. I med grädde så att grönsakerna nu täcks över.
 
6. I med buljong, salt och peppar och låt puttra tills att allt är mjukt.
 
7. MIXA!
 
8. Häll i skålar och är med vitlöksbröd som jag gjorde. Mumma vad gott!
 
I en perfekt värld skulle jag också haft knaperstekt bacon på toppen av soppan, men när man glömmer att köpa bacon så blir det lite svårt.. Men det är välldans gott att ha på.
 
Bon apetit!
 
 

Kommentarer

Postat av: Moster Anki

Publicerad 2013-10-18 19:14:11

Hej hej. Här är det inte söppe! Selma äter skruvar och tittar på Rasmus på luffen på lindas dator. Ossian däckad varit vaken sen 06.30 imorse. Väckte mig o sa: Bobo det är blött i sängen! Ja det var det . Åttan hade kissat lite väl mkt i blöjan Och I min säng. Bara att kliva upp fixa torra kläder riva ur lakan tvätta .....Ja som du nog vet är Je och Jo på Sicilien. På söndag kommer nog Jojje hit o kanske syrrorna . Men Selma sa " kanske inte Elin" blyg för henne. Nu lite fika.....Stokramen från moster Bobo

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela