andrasidan.blogg.se

22 år, Stockholmsdonna, konditor och bagare, älskar att skratta.

Två dagar och två tårtor.

Publicerad 2013-10-23 21:59:31 i Att gå i skolan, Att leva och lära,

Måndag och tisdag var två intensiva dagar då vi under dessa dagar fick lära oss att göra två av våra examinationstårtor. Dessa heter Opera och Fraisier. Smakmässigt gillar jag den förstnämnda mer (den smakar kaffe och choklad.. mumma!) men att ha som prov så föredrar jag den senare.
Båda dagarna kändes dock relativt bra, jag var stökigare den andra dagen men efter båda lektionerna sa mina lärare att om jag gör min examinationstårta som dessa så kommer jag definitivt att klara det och det kändes ju fint.
I måndags hade vi även en annan praktisk lektion, men under denna producerade vi inte något i fick ta hem, eller i alla fall inte än.. Vi hade nämligen först ett skills test där dom kollar hur vi ligger till med olika tekniker, det andra vi gjorde denna lektion var en fruktkaka. Detta är ett extremt brittiskt påfund som innehåller massa kryddor, frukt och en hel del alkohol och då menar jag en hel del. Den ska nämligen den kommande månaden "matas" med alkohol tills vi ska använda den. Detta är för att få fram mer smak men också så att kakan håller. Detta är en kaka som också är väldigt vanlig att ha som bas i en bröllopstårta här i England. Vår lärare berättade en ganska fascinerande historia. För några år sedan var det nämligen så att man i ett gammalt viktorianskt hus i London hittade en trevånings bröllopstårta på vinden. Efter att man undersökt denna tårta kom man fram till att den var 130 år gammal. Detta måste jag säga ändå inte är det mest fascinerande, utan det är det faktum att tårtan fortfarande gick att äta!! Då menar jag inte att den smakade gott utan att den gick att äta utan att personen som åt den blev dålig. Helt galet!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela