andrasidan.blogg.se

22 år, Stockholmsdonna, konditor och bagare, älskar att skratta.

Knåda, knåda, baka, baka

Publicerad 2014-02-19 07:07:00 i Att gå i skolan,

I måndags i skolan påbörjade vi ännu en ny del, nämligen bröd. Så som jag älskar att baka bröd, man kan banka ut lite frustration, knåda, knåda och knåda, in i ugnen med det och sen så kommer det ut något gyllenbrunt och fantastiskt gott. För det mesta i alla fall.
Men hur som haver så gjorde vi hur mycket bröd som helst under våra två lektioner, det blev baguetter, rågbröd, briocher i olika former och så påbörjade vi en del saker som skulle göras klart dagen efter (alltså igår). Jag tyckte det var hur mysigt som helst, för det här är liksom mitt element. Visst jag vet inte allt som finns att veta när det kommer till att baka bröd men jag vet en hel del efter både utbildning, hemmabak och praktik. Det var då väldigt skönt att känna att jag hade koll på läget denna dag, jag behövde inte fråga många frågor eller bli visad hur jag skulle göra, för det satt liksom i mina fingrar. De bara knådade på helt enkelt. Måndagar brukar ju vara ganska sega och småtrötta men denna måndag var en riktigt bra en och en riktigt bra start på veckan. Glad onsdag på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela