andrasidan.blogg.se

22 år, Stockholmsdonna, konditor och bagare, älskar att skratta.

En liten uppenbarelse

Publicerad 2014-01-22 09:42:40 i Att gå i skolan,

Måndag och tisdag blev två riktiga maratondagar i skolan. Vi skulle nämligen gå in på ämnet "restaurant desserts", vilket då inte bara innebär att producera en sak utan även presentera den på en tallrik med en massa ditt och datt på som såser, choklad eller liknande. Vi skulle över dessa två dagar producera fyra efterrätter var, vilket i sig inte låter särskilt mycket men när man måste gör chokladdekorationer, sex olika såser och så, så tar det lite tid.
Vi började åtta på morgonen och slutade sex på kvällen båda dagarna vilket tar en del energi från en, framförallt när man ska stå upp under sex timmar i sträck.
Men kul var det ändå, för vår grupp är så himla fin och bra så även fast man vill slänga sina chokladdekorationer i väggen och bara gå hem så finns det alltid någon i denna grupp som får en att skratta åt situationen och bara köra på.
I måndags förberredde vi det mesta men la inte upp något på tallrikar men efter den dagen kändes det som att jag gått in i vägg tio gånger om. Då kan jag ju inte säga att det var jättelätt att komma upp ur sängen kvart i sex nästa morgon.. Men upp kom jag iväg det skolan bar det. Dock var denna dag mycket lugnare då vi bara skulle göra iordning några saker till och sedan lägga upp allt. Min egen fantasi runt vad jag skulle göra på min tallrik var dock som bortblåst. Jag stod mest och stirrade på tallriken utan att riktigt veta vad jag skulle göra. Ett rejält hjärnsläpp kan man helt klart kalla det. Men det var också då jag insåg att även fast denna del av denna industri kan vara väldigt rolig i klassrummet är det inte det jag är intresserad av att jobba med. Utan jag vill jobba på ett bageri, och det kändes också skönt att inse det att restauranggrejen verkligen inte är min grej för då kunde jag liksom släppa lite på det och inte stressa.
Men efter tisdagens lektion tog jag och Ana oss några glas vin för att varva ner och satt ute på Truckles. Fortfarande så underbart att man kan sitta ute en januarikväll utan att frysa häcken av sig!
Idag är det onsdag och jag ska iväg och skaffa mig ett "national Insurance number" för det behöver en om en vill jobba här. Sen bär det iväg till skolan och sen hem då mina "flatmates" vill bjuda mig på middag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela