andrasidan.blogg.se

22 år, Stockholmsdonna, konditor och bagare, älskar att skratta.

The best way to study

Publicerad 2014-01-29 07:32:00 i Att gå i skolan, En dag,

I måndags hade vi en sån härlig tidig morgon, igen. Men denna dagen var jag väldigt förväntansfull inför då vi för första gången skulle öva på att göra vår helt egna "Entremet". Vad är då en entremet? Den officiella definitionen är "multi textured, multi layerd cake". Alltså flera olika delar med olika smak och olika konsistens. Denna tårta är vårt största och längsta prov denna termin och får du inte godkänt på denna kan du inte få godkänt i kursen, så pressen på oss är ganska hög.
Vi har fått en lista med ingredienser vi får använda så man kan inte göra helt vad man vill och vi måste ha vissa komponenter med. Min tårta består av en krispig botten gjord på en typ av kex och vit choklad, vit choklad/vanilj mousse, citron/lime curd i mitten, svartvinbärs glaze på toppen och allt detta hålls ihop av en mandelbotten. Det låter mycket men måste säga att jag blev väldigt nöjd efter denna dag, framförallt för att alla mina recept funkade. Sen måste vi också namnge denna skapelse men jag har verkligen ingen aning vad jag ska kalla den, några tips någon?
Efter skolan gick Ana, Jesus och jag till Holborn whippet (ja jag älskar detta ställe) för att fixa till våra recept lite och hjälpa varandra med våra olika verk över en öl. Helt klart det bästa stället och sättet att plugga på. När vi var klara med plugget satt vi kvar i några timmar och pratade om förbjudna ämnen att prata om, konstiga människor på vår skola, spanade in den söta bartendern och skrattade tills vi kved. Bra start på veckan.
 
Vill också säga tack till alla de helt underbara kommentarerna i förra inlägget! Blev så himla glad!
 

Kommentarer

Postat av: Mami

Publicerad 2014-01-29 10:41:46

Finns ju bara ett namn på en sådan kaka; Sunny Alice. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela