andrasidan.blogg.se

22 år, Stockholmsdonna, konditor och bagare, älskar att skratta.

Time to step it up!

Publicerad 2014-01-07 07:46:00 i En dag,

Då var man tillbaka i lejonkulan, mer känd som skolan. Men måste ju erkänna att jag tycker att det är sjukt kul att vara tillbaka. Inte bara i skolan utan även i London. Var så himla fint att flyga in över staden och känna ett pirr i magen som sa "jag är hemma". Kändes också ganska konstigt men samtidigt skönt att tänka så.
Hur som haver så var det första dagen tillbaka i skolan igår. I vanliga skolor brukar man ju oftast börja med något lättare för att komma tillbaka i rytmen. Var det så igår? No, nej, niet säger jag bara.
Klockan åtta på morgonen slängdes vi rakt in i den underbara konsten som jag gillar att kalla "smält ner socker och göra något fint med det". Det är ungefär en väldigt enkel sammanfattning av vad vi gör men ändå så extremt mycket mer komplicerat när det kommer till vissa delar.
Vi började med att göra ett "sugar center piece". Alltså som en skulptur gjord med flera olika delar av smält, förgat och format socker. De visade oss sex olika tekniker varav vi är tvungna att använda minst fem då detta "surprise" är ett av våra prov denna termin. När kommer då detta underbara prov äga rum? Jo nästa tisdag, alltså om en vecka. Då ska vi göra ett "sugar centerpiece" och en sockerros av något som heter "pulled sugar", vilket var det andra vi övade på igår. Att göra denna ros ser väldigt enkelt ut, men som sedan visade sig vara ett total jäkla pina. För det första måste "knåda" socker som blivit kokat till 160 grader vilket är hyffsat varmt för händerna så man måste ha på sig handskar. Jag som aldrig jobbat med socker förut hade på mig tre platshandskar på vardera hand. Detta kan jag ju dock inte påstå hjälpte. Det var fortfarande en pina.
Trots detta var det fint att se sig omkring och se mina klasskompisar. Vi befann oss alla i samma pina och gav varandra menande blickar hit och dit och fick skrattanfall för att vi alla såg så miserabla ut. Idag är en ny dag och ännu mer socker kreationer ska göras, önska mig lycka till!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela